ثبت نام رشته روانشناسی در اصفهان

رشته روانشناسی

دلایل زیادی برای ادامه تحصیل در رشته روانشناسی وجود دارد، از آینده شغلی گرفته تا علاقه شخصی. اگر علاقه مند به درک عمیق تر از شرایط ، رفتار و احساسات انسانی هستید، می توانید در رشته روانشناسی تحصیل کنید.

رشته روانشناسی

رشته روانشناسی از رشته های جذاب دانشگاهی است که کمک می کند ریشه رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان ها را بهتر درک کنید. اگر قصد تحصیل در رشته روانشناسی را دارید، احتمالاً از قبل می دانید که مطالعات شما در چه زمینه هایی است.

دلایل زیادی برای ادامه تحصیل در رشته روانشناسی وجود دارد، از آینده شغلی گرفته تا علاقه شخصی.

اگر علاقه مند به درک عمیق تر از شرایط ، رفتار و احساسات انسانی دارید، می توانید در رشته روانشناسی تحصیل کنید. این به خودی خود دلیل خوبی است اما چندین دلیل دیگر وجود دارد که چرا وارد رشته روانشناسی شوید.

  ثبت نام رشته روانشناسی در دانشگاه غیرانتفاعی اصفهان دانش پژوهان پیشرو در مقطع کارشناسی

چشم انداز شغلی

مدرک روانشناسی مدرکی معتبر است که کارفرمایان برای انجام مهارت های تحلیلی و استدلالی به افراد فارغ التحصیل این رشته نیاز دارند.

رشته روانشناسی به دلیل گستره وسیعی از گزینه های شغلی که در اختیار فارغ التحصیلان قرار می دهد، بسیار محبوب شده است. فارغ التحصیلان می توانند بسته به علاقه خاص خود از گرایش بالینی، آموزشی گرفته تا روانشناسی شغلی و تحصیلی در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.

از سؤالات پرتکرار دانش‌آموزان برای انتخاب رشته این است که روانشناس کیست و چه فعالیت‌هایی دارد. علم روانشناسی مربوط به ارزیابی علمی رفتار و فرایندهای ذهنی است.

برای ثبت نام در موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو با شماره روابط عمومی تماس بگیرید : 
 
 

در این مقاله، به رشته روانشناسی پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم جزئیات مرتبط با این رشته، دروسی که برای موفقیت در رشته روانشناسی باید در آن‌ها پایه‌ای قوی داشته باشید، تفاوت روانشناس و روانپزشک، گرایش‌ها، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

هر فارغ التحصیل نمی‌تواند به عنوان یک روانشناس دارای مجوز عمل کند، اما همه مهارت‌ها و دانش‌های مورد نیاز را به دست می‌آورد که برای هر محیط کاری و کارفرمایی به عنوان رزومه قابل ارائه خواهد بود.

  ثبت نام رشته طراحی طلا و جواهر در اصفهان

دانشجویانی که مدرک لیسانس روانشناسی دارند، برای ادامه تحصیل گزینه های زیادی را در گرایشات ذیل دارند:

پس از تکمیل دوره کارشناسی خود و گرفتن مدرک، می توانید دوره های تکمیلی را در زمینه هایی مانند: روانشناسی سازمانی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی کودک و نوجوان، روانشناسی بالینی، روانشناسی روانسنجی، اموزش کودکان استثنایی، روانشناسی سلامت ، علوم اعصاب شناختی روانشناسی اسلامی و موارد دیگر تکمیل کنید.

  رشته مهندسی شهرسازی در اصفهان

روانشناسی می تواند به شما در درک بهتر زندگی و افراد کمک کند

البته مدرک روانشناسی به شما شناخت کاملی از هر رفتار با هر انسانی را نمی دهد زیرا انسان یک گونه کاملا پیچیده است.

با این حال، بینش‌هایی در مورد انگیزه‌ها، ادراکات و رفتار افراد به دست می‌آورید، ممکن است دیدگاه متفاوتی در مورد اینکه چرا در موقعیت ها واکنش نشان می‌دهند و به شما کمک می‌کند تا افراد را کمی بهتر درک کنید.

  در مقطع کارشناسی شما می توانید بدون کنکور در بهترین رشته های بدون کنکور از جمله رشته روانشناسی ثبت نام کنید.

بینش‌هایی که در مورد انگیزه‌ها، فرآیندهای فکری، تأثیرات گروه‌هایی که با آن‌ها در تعامل هستید و بسیاری از جنبه‌های دیگر رفتار انسانی به دست می‌آورید، همگی به شما کمک می‌کنند تا درک بهتری از خودتان پیدا کنید. بسیاری از دانش‌آموزان متوجه می‌شوند که با مطالعه زبان، احساسات و موضوعات دیگر، در نتیجه مطالعه روان‌شناسی، ارتباطات بهتری پیدا می‌کنند.

روانشناسی علمی است که ذهن را با بررسی نحوه عملکرد و تأثیر آن بر رفتار مطالعه می کند. از آنجایی که این رشته به دنبال درک ذهن است، بسیاری از مردم روانشناسی را به عنوان شکلی از مشاوره درک می کنند. افرادی که با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می کنند به روانشناس یا روانپزشک مراجعه خواهند کرد.

روانشناسان افرادی هستند که در اشکال مختلف مشاوره و مدیریت پزشکی برای کمک به بیماران مبتلا به مشکلات سلامت روان تخصص دارند. به همین دلیل روانشناسی اغلب به عنوان شکلی از مشاوره درک می شود.

روانشناسان متخصصانی هستند که بر درک افکار، عواطف، رفتار و احساسات یک فرد با استفاده از مشاهده، ارزیابی و نظریه های رشد برای کمک به افراد دارای سلامت روان تمرکز می کنند. روانپزشکان پزشکانی هستند که معمولاً از دارو به عنوان بخشی از درمان استفاده می کنند.

 
 

گرایش های رشته های روانشناسی

چندین رشته یا شاخه مختلف روانشناسی از جمله روانشناسی اجتماعی، روانشناسی بالینی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی قانونی، روانشناسی بهداشت و روانشناسی زیستی، و روانشناسی صنعتی/ سازمانی وجود دارد. اگرچه گرایش های زیادی وجود دارد، اما همه رشته های روانشناسی منجر به کمک به افراد و جامعه می شود.

چند شاخه روانشناسی وجود دارد؟

شاخه های مختلفی از روانشناسی وجود دارد. در زیر چند گرایش اصلی روانشناسی آورده شده است.

 

1- روانشناسی اجتماعی

یکی از گرایش ها  روانشناسی اجتماعی است که به بررسی افکار، احساسات و باورهای فرد با هدف درک ماهیت و علل رفتار در موقعیت های اجتماعی می پردازد. اکثر مردم روانشناسی اجتماعی را با مشاوره مرتبط می دانند. یک روانشناس اجتماعی به تمام زمینه های روابط بین فردی افراد واقف است و به دنبال یافتن راه هایی برای بهبود این تعاملات است.

این گرایش دربرگیرنده مواردی از قبیل مشاوره فردی، گروهی و ازدواج باشد. گاهی اوقات مشاوره ازدواج می تواند به صورت فردی و سپس به صورت گروهی انجام شود.

یک روانشناس اجتماعی ممکن است به نحوه درک یک فرد از یک موقعیت خاص نگاه کند. روانشناس به دنبال درک این است که آن ایده ها و ادراکات از کجا می آیند و از نظریه های رفتاری با هدف کمک به فرد برای تجربه موقعیت به شیوه ای سالم استفاده می کند.

روانشناس بالینی

روانشناسی بالینی شاخه ای از روانشناسی است که مراقبت های ذهنی و رفتاری مداوم را به بیماران و خانواده های آنها ارائه می دهد. روانشناس بالینی برای اینکه بتواند ناهنجاری را تشخیص دهد باید رفتارهای غیرعادی را درک کند. روانشناسی مشکلات هیجانی شاخه ای از روانشناسی است که به بهبود رفتارهای نابهنجار می پردازد.

روانشناسی بالینی و مشکلات هیجانی هر دو آزمایش هایی را برای ارزیابی سلامت روان و در صورت لزوم نیاز به درمان انجام می دهند. کلمه مشکلات هیجانی یک زمینه بالینی است و طیف وسیعی از اختلالات را در بر می گیرد. رفتار غیرعادی را می توان رفتاری دانست که زندگی یک فرد یا زندگی اطرافیان وی را مختل می کند. این رفتارها با هنجارهای اجتماعی مطابقت ندارد.

این اختلالات ممکن است شامل افسردگی، پرخوری عصبی، اسکیزوفرنی، اختلال وسواس فکری (OCD)، اختلالات هراس، اختلالات اضطراب و اختلالات استرس پس از سانحه باشد.

روانشناسان بالینی از فرآیندهای مشابهی در تشخیص و درمان رفتارهای غیرعادی استفاده خواهند کرد. ارزیابی با مصاحبه، مشاهدات و معاینات پزشکی آغاز می شود. همچنین ممکن است از تست های مرجع استفاده شود.

 

روانشناسی تربیتی

روانشناسی آموزشی و تربیتی بر بهبود فرآیند یادگیری و موفقیت تحصیلی دانش آموزان تمرکز دارد. این شاخه گسترده ای از روانشناسی است که زمینه های بسیاری از آموزش را درگیر می کند. روانشناسان در این زمینه تمرکز خود را بر شناسایی و مطالعه روش های یادگیری قرار می دهند که می تواند به درک چگونگی یادگیری و حفظ اطلاعات افراد کمک کند.

روانشناسان آموزشی نظریه های رشد انسانی را برای توضیح چگونگی یادگیری دانش آموزان در مراحل مختلف زندگی به کار می گیرند. بیشتر روانشناسان تربیتی در محیط مدرسه کار می کنند. با این حال، این شاخه می تواند به کمک به افراد در همه زمینه ها که شامل یادگیری مانند کار، کارهای خانه یا کمک به افراد با نیازهای ویژه است، گسترش یابد.

روانشناس آموزشی از درک خود از فرآیند یادگیری برای توسعه برنامه درسی استفاده می کنند. یک روانشناس آموزشی ممکن است مشاوره شغلی، تحصیلی یا حتی شخصی را به دانش آموزان ارائه دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایش های استاندارد شده را توسعه دهند و انجام دهند. آزمون‌های استاندارد روشی برای ارزیابی است که براساس سازگاری بنا شده است.

یک روانشناس آموزشی ممکن است با یک گفتاردرمانگر، یا فردی که ارتباطات انسانی، رشد و اختلالات را مطالعه می کند، برای ارائه خدمات جامع به بیمار همکاری کند. روانشناسان تربیتی همچنین از مهارت های خود برای کمک به ارزیابی و ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه استفاده می کنند.

 

روانشناسی عمومی

روانشناسی عمومی پایه و زیربنای علم روانشناسی است که به مطالعه و بررسی اصول، مشکلات و روشهای اساسی علوم روانشناسی مانند روان، هوش، فرایندهای تفکر، احساس، انگیزه ،یادگیری، شخصیت، رفتار، هیجان، اختلالات و مشکلات روانی-رفتاری و سلامت روان می پردازد.

در تعریف کلی تر آمده است که این شاخه به کل علم روانشناسی را در برمیگیرد و بدنبال مطالعه ذهن و رفتار انسان هاست.

روانشناسی عمومی به طور کلی بر روی رفتار ذهنی ، پاسخهای عاطفی و عملکردهای شناختی فوکوس کرده است. آموزش و تمرین های این رشته وابسته به تحقیقات علمی از طریق تست و آزمایش است.

هدف از علم روانشناسی مشاهده و توصیف رفتار، جهت پیش بینی، تبیین و کنترل رفتار موجودات زنده به خصوص انسان می باشد. که برمبنای مطالعه و مصاحبه بالینی مشکلات عمده ایی که در رفتار و افکار افراد وجود دارد را شناسایی می کند و این مسائل را حل می نماید.

بررسی اصولی مشکلات رفتاری، اختلالات روانی و فرآیندهای شناختی، ذهنی، هیجانات، احساسات و ادراکات، تفکر و هوش از اهداف مهم این شاخه از روانشناسی است.

 

روانسنجی

روانسنجی یکی از شاخه‌های روانشناسی است که در سال‌های اخیر توجه بسیار زیادی به آن شده است و بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ برای استخدام نیروی کار از متخصصین در این زمینه استفاده می‌کنند.

این رشته به استفاده از روش های آماری و اندازه گیری در علم روانشناسی میپردازد که در آن پدیده‌های روانی و روانشناختی را به صورت کیفی (عددی) و قابل اندازه‌گیری بیان می‌کنیم.

با کمک تست‌های روانسنجی می‌توانیم درباره ویژگی‌های شخصیتی افراد تصمیم‌گیری کنیم. امروزه از تست های روانسنجی در بسیاری از کشورها به عنوان یک منبع مهم برای شناخت توانایی‌ها و قابلیت‌های افراد استفاده می‌کنند.

 

روانشناسی قانونی

روانشناسی قانونی رشته ای است که در آن علم روانشناسی با رشته حقوق و قضا ترکیب شده است. روانشناسی قانونی به معنای، کاربرد و استفاده از روش ها، نظریه ها و مفاهیم روانشناسی در دستگاه قضایی.

روان شناسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، از روانشناسی در زمینه ی سیستم قضایی و حقوقی استفاده می کنند.

 

روانشناسان کودک و نوجوان

روانشناسان بالینی کودک و نوجوان، در زمینه هایی مثل درک نیازهای اساسی روانشناختی کودکان و نوجوانان و چگونگی تأثیر خانواده و سایر زمینه‌های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی-عاطفی، فرآیندهای رشد، اختلالات روانی و رفتاری و آسیب‌شناسی روانی رشد، بکار گرفته می‌شود.

 

نمونه‌‌‌هایی از موارد تخصص این افراد شامل موارد زیر می‌باشد:

  • درمان مسائل روانشناسی، هیجانی، رشدی، رفتاری، شناختی
  • ضربه و فقدان
  • مشکلات در زمینه اجتماعی
  • مشکلات مرتبط با سلامتی
  • استرس و مقابله با تغییرات رشدی
  • نقایص شناختی
  • آسیب پذیری‌های بیولوژیکی
  • مشکلات رفتاری، هیجانی، رشدی و خانوادگی ، روانشناختی، ذهنی
 

روانشناسی کودکان استثنایی

روانشناسی کودکان استثنائی یکی از شناخته‌شده‌ترین گرایش‌های روانشناسی است.کودکان استثنایی، یکی از مباحث مطرح در روان‌شناسی و علوم تربیتی و به معنای کودکانی‌ است که از هوش و استعداد خارق‌العاده‌ای برخوردار باشد و یا کودکانی که به هر دلیلی غیرعادی توصیف می‌شوند.

دانشجویان گرایش روانشناسی کودکان استثنائی آموزش در زمینه‌های ارزیابی و تشخیص، آموزش و توانبخشی کودکان استثنائی می‌بینند.

فارغ‎التحصیلان در سازمان‎های آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی و مراکز توانبخشی روزانه و شبانه ‎روزی به ارائه خدمات سنجش و ارزیابی در حوزه‎های مختلف تحولی کودکان، توانبخشی و آموزش ویژه مشغول هستند.

 

روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت چگونگی تأثیر عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و روانی بر سلامت و بیماری را بررسی می کند. روانشناسان سلامت انگیزه‌هایی را در تلاش برای تشویق مردم به پذیرش ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری بررسی می‌کند.

این حوزه تخصصی بررسی می‌کند که چگونه عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و روان‌شناختی بر انتخاب‌های ما در مورد سلامتی خود تأثیر می‌گذارند.

روانشناسان سلامت عواملی را مطالعه می کنند که به افراد اجازه می دهد سالم باشند، از یک بیماری بهبود یابند یا با یک بیماری مزمن کنار بیایند. آنها در تقاطع سلامت و رفتار متخصص هستند و به عنوان بخشی از تیم های ارائه مراقبت های بهداشتی یکپارچه مورد تقاضا هستند - با سایر پزشکان برای ارائه مراقبت های بهداشتی به طور کامل کار می کنند.

از علم روانشناسی برای ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری و بهبود سیستم های مراقبت بهداشتی استفاده می کنند.

 

روانشناسی صنعتی/ سازمانی

در میان تعاریف بسیاری که برای روانشناسی صنعتی و سازمانی ارائه شده، تعریف زیر نسبتاً ساده و قابل‌فهم است.

روانشناسی صنعتی و سازمانی نیز به بررسی رفتارها و عملکرد در محیط کار می‌پردازد و نیز می‌کوشد با استفاده از اصول روانشناسی، رفتارهای کاری انسان‌ها را تغییر داده و باعث بهبود شرایط و روابط محیط کار شود.

این بهبود می‌تواند در زمینه‌‌های مختلف، از جمله عملکرد، رضایت حرفه‌ای و ایمنی و ارتباطات به وجود بیاید.

 

علوم اعصاب شناختی

علوم اعصاب شناختی رشته ای است که بر بسترهای عصبی فرآیندهای ذهنی تمرکز دارد. این در تقاطع روانشناسی و عصب شناسی است، اما با روانشناسی فیزیولوژیکی، روانشناسی شناختی و روانشناسی عصبی همپوشانی دارد. این نظریه‌های روان‌شناسی شناختی و مدل‌سازی محاسباتی را با داده‌های تجربی درباره مغز ترکیب می‌کند.

تفاوت اصلی بین علوم اعصاب شناختی و علوم شناختی در تمرکز و رویکرد آنها به مطالعه شناخت انسان نهفته است. علوم اعصاب شناختی زیر شاخه ای از علوم شناختی است که به طور خاص بر اساس عصبی شناخت تمرکز دارد. این رشته از علوم اعصاب، روانشناسی و زیست شناسی را ادغام می کند تا چگونگی پردازش، ذخیره و استفاده مغز از اطلاعات را کشف کند.

در مقابل، علوم شناختی یک حوزه میان رشته ای است که شناخت انسان را با استفاده از دیدگاه ها و روش های مختلف از روانشناسی، علوم کامپیوتر، زبان شناسی، فلسفه و انسان شناسی بررسی می کند.

 

روانشناسی اسلامی

در روانشناسی نوین اسلامی اگر بخواهیم به طور مختصر به تعریف روانشناسی اسلامی بپردازیم باید بگوییم: مطالعه علمی رفتار انسان به طوریکه با فرهنگ اسلامی ایرانی و دستورات قرآنی متناسب باشد.

این تعریف نشان می دهد که نوعی دانش روانشناختی در رابطه با انسان در منابع اسلامی وجود دارد که می تواند بر روی عواطف، احساسات و حتی افکار آدمی تاثیرگذار باشد. آنچه در روانشناسی اسلامی بسیار حائز اهمیت می باشد بررسی موضوع آن می باشد.

چرا که موضوع این علم فراتر از بعد ظاهری انسان است و بعد باطنی یا همان پنهانی انسان در این علم از اهمیت بالاتری برخوردار است.

بنابراین وقتی می گوییم که این علم به بررسی رفتار انسان می پردازد منظورمان رفتار ظاهری و باطنی است. در واقع این نوع روانشناسی به بررسی رفتار انسان با توجه به اسباب ظاهری و باطنی می پردازد.

 

مقاطع تحصیلی دانشگاهی رشته روانشناسی

روانشناسی یک رشته تحصیلی گسترده است که گرایش های زیادی را در برمیگیرد. در مورد تفاوت های هرکدام بیشتر بدانید.

براساس برخی نظریات، رشته روانشناسی از رشته های پرطرفدار برای دانشجویان است. چندین دلیل خوب برای محبوبیت این رشته وجود دارد.

گرایش های روانشناسی در طیف گسترده ای از مسیرهای شغلی قابل اجرا هستند. به علاوه، کسانی که دارای مدرک روانشناسی هستند می توانند از مهارت های تحلیلی و تکنیک های تحقیق خود در موقعیت های روزمره استفاده کنند.

 

اگر علاقه مند به تحصیل در رشته روانشناسی هستید، انواع مختلفی از رشته های روانشناسی وجود دارد که می توانید انتخاب کنید.

 

برخی از مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • تمرکز: حوزه های مختلف تمرکز در زمینه روانشناسی وجود دارد. علاوه بر این، چندین تمرکز و تخصص وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.
  • سطح مدرک: بسته به نیاز شما و شغلی که به دنبال آن هستید، می‌توانید از سطوح مختلف مدرک مانند مدرک لیسانس چهار ساله، مدرک کارشناسی ارشد یا تا مدرک دکتری را ادامه دهید.

در زیر هر یک از این سطوح را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار می دهیم.

 

فوق دیپلم

مدرک کاردانی در روانشناسی معمولاً از طریق دوره های دو ساله ارائه شده در دانشکده ها به دست می آید. که به عنوان یک نقطه شروع عالی در تحصیلات پس از پایان دوران دبیرستان می باشد و به دانش آموزان اجازه می دهد تا علاقه خود نسبت به روانشناسی به عنوان یک حوزه تحصیلی را بشناسند.

   

مدرک کارشناسی

دوره لیسانس روانشناسی معمولاً چهار سال طول می کشد. دوره کارشناسی معمولاً به دانش آموزان اجازه می دهد تا دروس انتخابی بیشتری را نسبت به کاردانی بگذرانند.

در صورت گرفتن مدرک لیسانس روانشناسی، فرصت های شغلی مختلفی برای ادامه تحصیل پس از فارغ التحصیلی وجود دارد. این نوع مدرک به عنوان پایه ای عالی برای کار در زمینه هایی مانند سازمان بهزیستی، تجارت، مدارس ، خدمات بهداشتی و مددکاری اجتماعی عمل می کند.

مقطع کارشناسی گرایش خاصی برای این رشته ندارد و به صورت عمومی برای همه ی علاقه مندان یکی است.

در طول این دوره مباحث پایه روانشناسی را مانند روانشناسی عمومی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی رشد و … می‌آموزد و پس از گذراندن 8 ترم تحصیلی با دریافت مدرک لیسانس دانش آموخته می‌شود.

   

مدرک کارشناسی ارشد

گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد آغاز می‌شود.اگر به دنبال دریافت نوعی مجوز معتبر روانشناسی هستید یا می خواهید در یک موقعیت سطح بالاتر کار کنید، باید مدرک فوق لیسانس روانشناسی را بگیرید. این مقطع ممکن است دو تا سه سال طول بکشد.

   

دکتری

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که یک روانکاو شوید؟ برای دنبال کردن این هدف به مدرک دکترا نیاز دارید. یک دکترا در روانشناسی یک سرمایه گذاری بلندمدت در آموزش شما است، اما به شما این امکان را می دهد که عمیق تر در این رشته غوطه ور شوید، تحقیقات بیشتری انجام دهید و در نهایت حرفه ای تر کار کنید.

دکترا در روانشناسی ممکن است بین پنج تا هفت سال طول بکشد.

تاریخ:
1403/02/31
تعداد بازدید:
208
منبع:
امتيازدهي
ميانگين امتيازها:4 تعداد كل امتيازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal