۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
امور دانشجویی فرهنگی
معرفی رشته مشاوره

رشته مشاوره یکی از رشته های انسانی است که در ابعاد مختلف زندگی انسان ها به کار گرفته می شود. زندگی پرمشغله امروزی انسان بیشترین مشکلات ذهنی و دغدغه ها را برای او ایجاد کرده است لذا استفاده از رشته مشاوره برای پاسخگویی به این دغدغه ها به یک ضرورت تبدیل شده است. مشاوران از پیشگامان ارتقای سلامت روانی در جامعه به شمار می آیند چرا که با دادن مشاوره در ابعاد مختلف عاطفی، شغلی، تحصیلی، اجتماعی و... به حل و فصل بحران هایی که برای افراد جامعه به وجود آمده اند، اقدام می کنند. علاوه بر این از آنجا که رشته مشاوره و راهنمایی از جنبه کاربردی بیشتری برخوردار است لذا دروس تحصیلی این رشته در حوزه های رشد، ابعاد مختلف شخصیت افراد، پیشگیری از اختلالات و مشکلات و به ویژه مشکلات مختص دانش آموزان و نوجوانان می باشد و دارای جذابیت بالایی برای داوطلبان این رشته می باشد.

سوالاتی که در این زمینه بوجود می آید برای پاسخ به این سوال تا انتهای مقاله را مطالعه کنید

معرفی و آشنایی با رشته مشاوره

رشته مشاوره با عنوان رشته مشاوره و راهنمایی هم شناخته می شود و حتی گاهی شاید دیده باشید که کسانی رشته مشاوره و روانشناسی را با هم اشتباه می گیرند. به هر حال تصورات مختلفی در مورد رشته مشاوره وجود دارد. لذا ما می خواهیم در این مطلب به همه این ابهامات و سوالات پاسخ دهیم تا بتوانید با آگاهی بیشتر در مورد رشته تحصیلی خود تصمیم گیری کنید. رشته مشاوره در مقطع کارشناسی فاقد گرایش می باشد و تعداد کل واحدهای درسی مقطع کارشناسی مشاوره 135 واحد می باشد.

گرایش مشاوره تحصیلی

فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در زمینه های تحصیلی مانند مهارت درس خواندن، جهت گیری شغلی، ایجاد انگیزه در افراد، ارائه راهکارهایی در زمینه مطالعه به افراد کمک کنند. این رشته در حال حاظر دارد جایگاه خودش را پیدا می کند. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مشاوره در ایران

این رشته در حال حاظر کاربرد وسیعی دارد و روز به روز در حال گسترش است. تنوع شغلی در این رشته زیاد است و بیشتر فارغ التحصیلان این رشته بعد از فارغ التحصیلی و گذراندن تعدادی کارگاه می توانند مشغول به کار شوند. به دلیل افزایش نیاز افراد به گرفتن مشاوره در زمینه تحصیلی این رشته آینده شغلی خوبی دارد.

فرصت های شغلی برای رشته مشاوره

مشاوران با توجه به تخصص خود می توانند در مراکز مشاوره، مراکز بهداشتی و درمانی، دانشگاه ها، مدارس مشغول به کار شوند و با پیدا کردن تجربه کافی به یک مشاورخبره در زمینه خود به مردم کمک کنند.

درآمد و حقوق رشته مشاوره در ایران

میزان دریافتی این افراد نسبت به حوزه تخصصی و نوع کار متفاوت است. فارغ اتحصیلانی که در حوزه مشاوره تحصیلی هستند و استخدام آموزش و پروش می شوند دارای حقوقی ثابت و مطابق قوانین کشور دارند. افرادی که در زمینه ها مشاوره تحصیلی، خانوادگی، ازدواج و . هستند، اگر در مراکز خصوصی مشغول به کار شوند، بسته به تعداد مراجعین، تایم مشاوره و توافق با کارفرما، حقوق دریافت می کنند. میانگین درآمد ماهانه این افراد می تواند بین بازه 8 میلیون تا 20 میلیون باشد. ویژگی های مشاور عبارت است از

· شنونده خوبی بودن

· صبور بودن

· روحیه تحقیق و پژوهشی داشتن

· داشتن قدرت بیان خوب

· داشتن قدرت حل مسئله

· نداشتن چشم داشت مالی

رشته مشاوره از بازار کاری بسیار خوبی برخوردار است چرا که نیاز روز افزون جامعه به مشاوران بر همگان عیان است. محیط های شغلی مشاوران طیف وسیعی را در بر می گیرد که می توان به صورت زیر لیست بندی کرد:

مشاور مدارس دولتی و خصوصی

مشاور پیش دبستان ها

مشاور مهدکودک ها

مشاور دانشگاه ها

مشاوره تحصیلی چیست؟

مشاوره تحصیلی بخش مهمی از مدارس و مکان های آموزشی می باشد. مشاوران تحصیلی نقش مهمی درتمام مراحل درسی و شخصی دانش آموزان دارند و به آنها کمک می کنند در شرایط نا مساعد بتوانند مشکلات خود را حل کنند و از پس مسائل منفی آنها که مانع پیشرفتشان می شود جلوگیری کنند و علاوه بر آن، به آنها کمک می کنند تا در شرایط مثبت بتوانند بیشتری بهره و پیشرفت را داشته باشند.

توانایی مورد نیاز برای ورود به رشته مشاوره

این رشته نیازمند صبر و حوصله زیاد است. زیرا فردی که به مشاوره رجوع می کند تمایل دارند فرد مشاور به حرف های اون گوش دهد. یک مشاور باید دارای قدرت حل مسئله و مهارت ارتباطی عالی باشد تا در شرایط دشوار بهترین تصمیم را برای فرد بگیرد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مشاوره در دنیا

بیشتر افرادی که روحیه کمک به دیگران را دارند، این رشته را انتخاب می کنند و در واقع این افراد یک شونده بسیار خوبی هستند. مشاوران باید حس اعتماد را برای مراجعینشان ایجاد کنند تا راحت تر درباره مشکلاتشان صحبت کنند. این حرفه دارای زمینه های متفاتی مانند تحصیلی، شغلی، زناشویی، ازدواج و .. است و هر کدام از این زمینه های یکسری فرصت های شغلی دارند.

مسئولیت های اصلی

مشاوران تحصیلی دانش آموزان را برای درس خواندن تشویق می کنند، و سعی می کنند با ورود به مشکلات شخصی و درسی دانش آموزان، آنها را حمایت کرده و در حل این مشکلات به آنها کمک کنند. شایع ترین مشکلات دانش آموزان شامل اضطراب، زندگی شخصی، مشکل در درس خواندن، مدیریت استرس و مشکلات عاطفی گوناگون است. آنها اکثرا در خصوص برنامه ریزی های درسی، مشخص کردن اهداف و سازماندهی زندگی آنها، به نحوی که بتوانند اهداف درسی مد نظر خود، و خروجی که برای آن تلاش می کنند، برنامه ریزی های مناسبی خواهند در نظر خواهند گرفت. علاوه بر تلاش برای پشتیبانی و پیشرفت های درسی برای دانش آموزان، مشاوران تحصیلی ممکن است با مشکلات دیگری نیز مواجه شوند که برای رفع آنها نیاز به دخالت مستقیم یا غیر مستقیم آنها باشد؛ مانند مشکلات خانوادگی و مشکلات عاطفی دانش آموزان. در نتیجه، این افراد باید نسبت به مسائل دید بازی داشته باشند و توانایی درک بسیاری از مسائل حساس را داشته باشند. نمونه های شایع این مشکلات که اکثر مشاوران تحصیلی با آنها مواجه می شوند، شامل موارد زیر است:

1. قلدری، خشم و دعوا بین دانش آموزان

2. بلوغ و مشکلات مربوط به این سن

3. مشکلات خانوادگی

4. بی انگیزگی دانش آموزان برای درس خواندن

5. مشکلات دانش آموزان با معلمان و یا هریک از افراد کادر مدرسه

6. مشکلات پایه ای و درسی

7. برطرف کردن عوامل استرس زا در مدرسه یا کلاس درس دانش آموزان

8. طرح برنامه درسی برای دانش آموزان

به طور کلی مشاوران تحصیلی را به دو صورت می توان دسته بندی کرد:

1.مشاورانی که درحوزه مشاوره تحصیلی تحصیلات آکادمیک دارند

2.مشاورانی که در حوزه آکادمیک تحصیل نکرده اند

مشاوران، با مشورت خانواده ها می توانند راهکار های سازنده ای به نفع و در جهت رشد دانش آموزان ارائه کنند. این جلسات می توانند حضوری، تلفنی یا حتی بصورت نوشتاری باشد.

آیا برای کار در این زمینه تحصیلات آکادمیک لازم است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله لازم است زیرا فردی که در این زمینه تحصیلات آکادمیک انجام داده است وفضای کاری در این زمینه را تجربه کرده است قدرت بیشتری نسبت به تشخیص مشکلات دانش آموزان دارند در این زمینه دانشگاه ها وموسسات غیر دولتی مختلفی اقدام به اخذمجوز تاسیس رشته مشاوره در این مراکز کرده اند از جمله این مراکز می توان به موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو اشاره نمود که با اخذ مجوز لازم برای این رشته اقدام به ثبت نام دانشجویان متقاضی در این زمینه نموده است همچنین موسسه آموزش عالی دانش پژوهان با استقرار وحمایت از شتاب دهنده کسب وکار سرزمین آینده که جز اولین شتاب دهنده های کسب وکار مستقل دانشگاهی می باشد اقدام به حمایت از ایده ها وافراد نوآور وخلاق در حوزه کسب وکار های جدید به ویژه در حوزه علوم انسانی می نماید علاقه مندان برای آشنایی با این شتاب دهنده کسب وکار می توانند به لینک های زیر مراجعه کنند

  www.fulaacc.com
تاریخ:
1401/05/31
تعداد بازدید:
614
منبع:
امتيازدهي
ميانگين امتيازها:0 تعداد كل امتيازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal