خداوند رحمان و رحیم را شاکر و سپاسگزاریم که توفیق خدمت درمحیط مقدس مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو را عنایت فرمود. توفیقی که علاوه بر کسب روزی
حلال، خدمت به برترینهای جامعه را نیز در بر دارد.
در این محیط مقدس برماست که به عنوان کارمندان، تمامی همت و تلاش خود را به کار
گرفته تا ارزشهای حاکم بر جامعه و مؤسسه را آنچنان که میبایست به منصه ظهور برسانیم.
رسالت مؤسسه، تعلیم و تربیت نیروی انسانی متعهد، متبحر و کارآمد مورد نیاز
برای حفظ و ارتقاء سطح آگاهی جامعه، ارائه کلیه خدمات آموزشی در دسترس با رعایت
عدالتاجتماعی و مشارکت مردمی با کیفیت مطلوب مطابق استانداردهای کشوری و حفظ و
رعایت ارزشهای والای انسانی و اسلامی میباشد. بر این اساس مؤسسه از یکسو مبتنی
بر راهکارهای علمی و از سوی دیگر متکی بر ضوابط اخلاقی سعی در انجام وظایف محوله
دارد. بویژه آنکه هدف سازمانی، خدمت به مردم میباشد.
علاوه بر این و بر مبنای برنامه استراتژیک مؤسسه، رضایتمندی و تکریم ارباب
رجوع، تکریم ارزشهای معنوی در محیط اداری، ایجاد درک متقابل و روحیه انتقادپذیری،
پاسداری از کرامت انسانی، توسعه عدالتاجتماعی، ارتقاء مستمر کیفیت، ایجاد فرهنگ
صرفهجویی و ترویج اخلاقاسلامی از مهمترین ارزشهای تعیین شده میباشند.
با ایمان به اراده خالق هستی و در جهت حفظ منابع ملی و پاسداری از
کرامت انسانی، خود را پایبند به منشور اخلاقی مؤسسه مطابق مفاد زیر میدانیم:
از این رو متعهد میشویم:
1 - با در نظر داشتن نام و یاد
خدای متعال و داشتن خلوص نیت، سعه صدر، صدق در رفتار و گفتار، شعائر اسلامی را سرلوحه کارهای خود قرار داده و در
راستای سلامت اداری محیط کاری خود کوشا باشیم.
2 - در جهت توسعه همه جانبه و
پایدار مؤسسه قدم برداشته و در تقویت غرور ملی و ارزشی کشورمان سهیم باشیم.
3 - با آگاهی از جایگاه تعلیم و تربیت در کامیابی بشر در ارتقاء این رکن اصلی رشد و بالندگی
تلاش نماییم.
4 - به رعایت شأن و کرامت انسانی
اساتید، همکاران، دانشجویان و ارباب رجوع متعهد و پایبند باشیم.
5 - با اعتقاد به اصل احترام متقابل، با خوشرویی، متانت و برخورد مناسب با مراجعان
رفتار نماییم.
6 - با ظاهری آراسته و پوشش مناسب در محیط کار حاضر شویم.
7 - با نیت پاک و ایمان به خداوند متعال در راستای سلامت اداری محیط کاری خود کوشا
باشیم.
8 - خود را امانتدار و رازدار
مراجعان دانسته و از افشای اسناد، مدارک و اطلاعات شخصی اساتید، دانشجویان
و همکاران به دیگران خودداری نماییم.
9 - در ایجاد فرهنگ صرفهجویی همت
گماشته و از هرگونه اسراف در اموال و امکانات خودداری نموده و در حفظ و استفاده صحیح
آنها کوشا باشیم.
10 - در انجام وظایف نهایت دقت را
کرده و با رعایت صداقت، انصاف، عدالت، ادب و نزاکت با برخوردی مشفقانه و مسئولانه به امور اساتید، دانشجویان
و همکاران رسیدگی نماییم.
11 - همراه با احساس مسئولیت در
برابر مؤسسه، وجدانکاری را که یکی از عوامل اساسی در افزایش بهرهوری است، مد نظر داشته باشیم.
12 - در انجام امور بر اساس احترام به اصل مشارکت و رعایت سلسله مراتب اداری با
همفکری در ارتقاء سطح کیفی خدمات و اصلاح روشهای کار کوشا باشیم.
13 - با کار وتلاش مستمر و بهرهبرداری از علم مدیریت و تجربه صاحبنظران در
ایجاد یک محیط سالم به دور از تبعیض، تهمت، غیبت، شایعه پراکنی و ... تلاش و
کوشش نماییم.
14 - با باور و عمل به فرهنگ دینی
و ملی و با تأکید بر رعایت تقوا و عدالت و اعتدال مسئولانه برای ارائه پاسخ مناسب و یا پذیرش پیشنهادها و انتقادات
سازنده، نهایت تلاش و کوشش را به کار گیریم.
15 - مطابق با قوانین و ضوابط تعریف شده مؤسسه به موقع در محل کار حاضر شده و در انجام
وظایف بدون اتلاف وقت کوشا باشیم.
16 - در جهت تحقق اهداف متعالی مؤسسه درکسب دانش و رشد و شکوفایی خود مجدانه
تلاش کنیم.
اصول منشور اخلاقی را همواره مد نظر داشته و پیوسته رفتار و
کردار خویش را در محیط کار با این اصول مورد سنجش قرار دهیم، به مسئولیت جمعی خود
در خانواده بزرگ مؤسسه معتقد باشیم و با یاری خداوند تمام سعی و توان خود را برای
عزت و سر بلندی بیش از پیش این مجموعه عظیم انسانی که حاصل سالها تلاش و کار صادقانه
انسانهای بزرگ است به کار بندیم.
چشمانداز، اهداف و مأموریت معاونت توسعه و مدیریت منابع
چشمانداز:
ما میخواهیم
بهترین پشتیبان مأموریتها و فعالیتهای مؤسسه در تأمین منابع موفق، در توزیع عادلانه
و در نظارت به موقع در اصلاحات هدفمند باشیم به نحوی که مؤسسه برترین رتبه در تمامی
زمینههای آموزشی، پژوهشی را کسب و به جایگاه اول بین مؤسسات آموزشی برسد.
بیانیه رسالت:
معاونت
توسعه مدیریت و منابع در جهت نیل به اهداف متعالی مؤسسه در راستای
چشمانداز بیستساله و سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت بهتر
انجام دادن وظایف و
مسئولیتهای خود، اقدامات زیر را انجام میدهد:
1 -
اصلاح ساختار سازمانی و ارتقای بهرهوری سازمانی
2 - ارتقاء
سطح اطلاعات و بهره برداری از فناوریهای نوین
3 -
کاهش تصدیگری
4 -
تأمین نیروی انسانی مجرب و کارآمد و توانمندسازی کارکنان
5 -
نگهداشت منابع انسانی و فیزیکی
6 -
برنامهریزی و نظارت بر آن
7 -
نظارت و پاسخگویی
8 -
تکریم اربابرجوع
9 -
گزارشگیری منظم از واحدهای تابعه
10 -
اصلاح فرایندها
11 -
پذیرش و بررسی پیشنهادات طبق نظام مربوطه
12 -
بهبود مستمر فعالیتها
اهداف:
-
تأمین نیروی انسانی مجرب و کارآمد مؤسسه
-
افزایش توان استفاده بهینه از منابع مالی تخصیص داده شده
-
مشارکت در تصمیمگیری جهت توسعه مؤسسه
-
اصلاح زیر ساخت ها در تمامی بخش ها و واحدها
- استقرار
شبکه ارتباطی
-
توانمندسازی کارکنان و مدیران
مأموریتها
:
-
پشتیبانی کلیه واحدهای تابعه مؤسسه
-
توزیع عادلانه منابع
-
پاسخگو بودن
-
ارتقاء خدمات پشتیبانی واحدها
-
بودجه ریزی عملیاتی و محاسبه قیمت تمام شده
-
ارتقاء توانمندی و بهسازی منابع انسانی
ارزشها:
-
قانونمداری
-
کارایی
-
اثربخشی
-
پاسخگو بودن
- حفظ
کرامت انسانی
-
استقرار عدالتاجتماعی
-
مشتریمحوری
-
اعتماد
تحلیل
عوامل داخلی:
نقاط
قوت:
1 -
وجود بستر مناسب برای اعمال نظارت بر واحدهای تابعه
2 -
باور مدیریتی در جهت حمایت از تفکر استراتژیک
3 - انسجام
و همدلی مدیران در جهت حل مشکلات
4 -
راهاندازی و استفاده از اتوماسیون اداری
5 -
وجود شرح وظایف کارکنان
6 –
وجود آییننامه مالی و معاملاتی مؤسسه
7 -
آموزش ضمن خدمت کارکنان، مدیران و ...
8 -
وجود ابزار اعتباری و مالی در اختیار معاونت
9 - طرح
تکریم اربابرجوع
10 -
استقرار نظام پیشنهادات و استقبال
از مشارکت کارکنان
11 -
حضور فیزیکی مستمر و کارآمد مدیران حوزه
12 -
تفویض اختیار به واحد های مدیریتی تابعه
13 -
به کارگیری و جذب نیروهای کارآمد، پویا و جوان
14 -
نگرش مثبت به مدیریت تغییر در حوزه معاونت
15 - وجود کارشناسان
و مدیران با تجربه و توانمند
نقاط
ضعف:
1 -
بار کاری زیاد مدیران
2 -
عدم چینش مناسب مدیریتی از نظر فیزیکی
3 - عدم وجود اتاق فکر
4 -
عدم وجود واحد (تحقیق و توسعه) در معاونت
5 - عدم
تناسب منابع مالی با نیازها
6 -
عدم تناسب بین توانمندیها و فعالیتهای کارکنان
7 -
عدم وجود اتوماسیون کامل اداری
فرصتها:
1 -
امکان استفاده از خدمات بخش غیردولتی
2 -
تفویض اختیار و تغییرات در خصوص مشاغل سازمانی و تشکیلاتی
3 -
وجود رقابت در تأمینکنندگان اعم از کالا و خدمات
4 -
امکان اخذ تسهیلات رفاهی
5 -
وجود بستر مناسب برای آموزش کارکنان (توانمندسازی کارکنان)
6 -
الزام واحدهای تابعه به همکاری با معاونت
7 -
امکان بهرهبرداری از همکاریهای خیرین
8 -
امکان استفاده از نخبگان و نیروهای کارشناسی
9 -
تبادل نظر و اطلاعات و یا همکاری با سایر مدیریتهای این معاونت
10 -
امکان برقراری روابط مناسب برونسازمانی
تهدیدها:
1 -
کمتجربگی و نوپا بودن بخشهای خصوصی
2 -
کافی نبودن منابع اطلاعاتی مرتبط با عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع در خارج
از حوزه
3 -
شناخت کم سایر حوزهها از روالکاری حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع
4 -
عدم هماهنگی سازمانهای بیمهگر با مؤسسه
5 -
تغییرات زیاد بخشنامهها و دستورالعملهای صادره از برون سازمان
6 -
نارسایی بخشنامهها و مصوبات
7 -
وجود بازار کار جذابتر و پردرآمد برای نیروهای متخصص مؤسسه
استراتژیهای
معاونت توسعه مدیریت و منابع:
-
نظاممند نمودن فرآیندهای مرتبط با معاونت توسعه مدیریت و منابع
-
تقلیل هزینههای مؤسسه
-
افزایش درآمدهای مؤسسه
-
گسترش تعاملات و ارتباطات (درون مؤسسه/ برون مؤسسه)
-
ارتقاء انگیزه منابع انسانی مؤسسه
-
توانمندسازی مدیران و کارکنان مؤسسه
-
توسعه منابع اطلاعاتی مدیریتی مؤسسه