۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روابط عمومی
مشاغل مورد تقاضای کشورهای عربی

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
کشورهای عربی دارای بازار کار گسترده‌ای هستند که در بسیاری از صنایع و شاخه‌های حرفه‌ای فرصت‌های شغلی فراوانی وجود دارد. در زیر چند نمونه از مشاغل مورد تقاضای کشورهای عربی ذکر شده است:

1- نفت و گاز: بسیاری از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، قطر، امارات و عمان دارای منابع نفت و گاز بسیار غنی هستند و به دنبال استخراج، تولید و صادرات این منابع به سراسر جهان هستند. بنابراین، زمینه‌های شغلی مرتبط با این صنعت از جمله مهندسین نفت، کارشناسان حفاری, فنی و مهندسی، امنیت و ایمنی، خدمات تحت فشار و غیره در این کشورها بسیار مورد تقاضا هستند.

2- ساختمان و توسعه شهری: با توجه به سریع التحول شدن شهرهای عربستانی و عملکرد پررنگ در حوزه ساختمانی, در بیشتر این کشورها شغل‌های مرتبط با مهندسی عمران، , مدیریت پروژه‌های شهری، طراحی داخلی و نظارت بر پروژه‌های ساختمانی به دلیل توسعه بسیار فعال، بسیار مورد تلاش هستند.

3- فناوری اطلاعات: بسیاری از شرکت‌های عربی در حوزه فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری و جذب نخبگان کارشناس در این صنعت را به دلیل رشد روزافزون این حوزه احساس کرده‌اند. بنابراین؛ شغل‌هایی مانند توسعه دهندگان برنامه‌های کامپیوتری, مشاوران امنیت اطلاعاتی، مدیران سیستم و غیره در این کشورها بسیار مورد

4- بانکداری و مالی: بانکداری و صنعت مالی در کشورهای عربی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته صنعت هستند. بنابراین شغل‌هایی مانند روابط عمومی بانکی، مدیران شعب بانکی، مدیران مالی و حسابداران در این صنعت بسیار مورد

5- گردشگری: با وجود پتانسیل بالای صنعت گردشگری در کشورهای عربی، شغل‌های مرتبط با مدیریت هتل‌ها، تورهای گردشگری, راهنمایان توریستی و غیره در این کشورها بسیار مورد توجه به نکات فرهنگی و قوانین محلی, وضعیت بازار کار, تجربه و آموزش مورد نیاز و مهارت‌های فرد در هر شغل می‌تواند در موفقیت در بازار کار کشورهای عربی تأثیرگذار باشد.

رشته‌های متناسب با مشاغل پرمخاطب در کشورهای عربی:

برخی از رشته‌های متناسب برای اشتغال در مشاغل مورد تقاضای کشورهای عربی عبارتند از:

1- مهندسی نفت: به دلیل دارا بودن ذخایر نفتی بسیار زیاد, کشورهای عربی به مهندسین نفت نیاز دارند تا در زمینه استخراج و بهره‌برداری از این ذخایر کارآمد باشند.

2- صنایع پنروشیمی: با توجه به دارا بودن منابع فراوان گازی و نفتی, تولید محصولات پتروشیمی در بیشتر کشورهای عربی در حال گسترش است. بنابراین، متخصصین در این زمینه بسیار مورد نیاز است.

3- علوم کامپیوتری: با توجه به پیشرفت فناوری و استفاده از دستگاه‌های الکترونیک، کشورهای عربی در حوزه‌های ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات بسیار پویا هستند و به متخصصین کامپیوتر برای رشد و توسعه این صنایع نیاز دارند.

4- مهندسی ساختمان: با توجه به نیاز به ساخت و توسعه زیرساخت‌های مختلف، متخصصین ساختمانی بسیار مورد نیاز هستند.

5- مدیریت بیزینس: به عنوان یکی از مهمترین رشته‌های در حوزه کسب و کار، متخصصین در زمینه مدیریت بیزینس به دلیل نیاز قابل توجه در سطح بین‌المللی در کشورهای عربی بسیار مورد نیاز هستند.

6- پزشکی: با توجه به نیاز به خدمات پزشکی و بهداشتی در سطح جهانی، کشورهای عربی به طبیبان و نیروهای پزشکی کارآزموده نیاز دارند.

مزایا و معایت کار در کشورهای عربی

مزایا کار در کشورهای عربی:

1- درآمد عالی: بیشتر کشورهای عربی به دلیل دارا بودن منابع طبیعی چون نفت و گاز، از درآمد با میانگین بالاتری برخوردارند.

2- حقوق بالا: به دلیل صرفه‌جویی زیاد, کشورهای عربی معمولاً به کارمندان خود حقوق و مزایا بالایی اعطا می‌کنند.

3- فرهنگ گسترده: کشورهای عربی به دلیل تنوع فرهنگی به عنوان میزبانی‌کننده‌های زیادی شناخته شده‌اند.

4- بیمه‌های سلامت: در بسیاری از کشورهای عربی، بیمارستان‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی با بیمه به طور موتر تر و با کارایی بیشتر به کار می‌پردازند.

5- قوانین کاری مساعد: در بسیاری از کشورهای عربی قوانین کاری و جریمه‌های قانونی برای تضمین کار پایدار و بدون مشکل برای کارمندان تدابیری لازم را به خود می‌گیرند.

معایب کار در کشورهای عربی:

1- ابعاد فرهنگی: کشورهای عربی به دلیل فرهنگ و تمدن متفاوت ممکن است برای برخی از کارمندان خارجی چالش برانگیز به نظر برسد.

2- محدودیت‌های اسلامی: در برخی کشورهای عربی، قوانینی که بر مبنای شریعت اسلامی تنظیم می‌شود به صورت گسترده‌ای پیش از قراردادن مقررات کاری قرار می‌گیرد.

3- فعالیت بانوان: در برخی کشورهای عربی محدودیت‌های قابل توجهی در محل کار برای زنان وجود دارد.

4- سفرهای خطرناک: در برخی کشورهای عربی از نظر مسافرت و به دنبال آن ایمنی، خطرات و مشکلات بیشتری وجود دارد.

5- تفاوت زبان و فرهنگ: ممکن است برای کارمندانی که از دیگر دنیا آمده‌اند، تفاوت زبان و فرهنگی که در کشورهای عربی وجود داردء مشکلی برای ارتباط با همکارانشان پیش آید.

آینده شغلی مشاغل در کشورهای عربی:

با توجه به پتانسیل بالای کشورهای عربی و کشورهای خلیج فارس در حوزه‌های مختلف، احتمالاً آینده شغلی در این مناطق می‌تواند بسیار روشن و خوب باشد. برخی از مشاغل آینده در کشورهای عربی شامل موارد زیر می‌شوند:

1- فن‌آوری اطلاعات: به دلیل دارا بودن بسترهای تکنولوژیکی مطلوب، حوزه فن آوری اطلاعات می‌تواند یکی از مهم‌ترین زمینه‌های شغلی آینده در کشورهای عربی باشد.

2- توسعه صنایع خدماتی: با توجه به رشد سریع جمعیت در کشورهای خلیج فارس، صنایع خدماتی شامل بهداشت، سفر و گردشگری و خدمات آموزشی احتمالاً می‌تواند در آینده بسیار موفق و درآمدزا باشد.

3- صنایع پایدار و دوست‌دار محیط زیست: با توجه به آلودگی‌های موجود در برخی کشورهای عربی و نیاز به حفظ منابع طبیعی, صنایع پایدار و دوست‌دار محیط زیست احتمالاً در آینده به یکی از مهم‌ترین زمینه‌های شغلی در این مناطق تبدیل خواهد شد.

4- توسعه صنایع نوین: با توجه به برخی از تغییرات جدید و نیاز به تکنولوژی‌ها و صنایع نوین, صنایع فضایی، صنایع نانو و صنایع فراورده‌های گیاهی می‌تواند به زمینه‌های مطرح برای کار در کشورهای عربی باشد.

5- توسعه حوزه انرژی: به دلیل دارا بودن منابع غنی نفتی و گازی، کشورهای عربی می‌توانند به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید و صادرات انرژی در آینده شناخته شوند.

به طور کلی، مشاغل آینده در کشورهای عربی به دلیل پتانسیل‌های بالقوه این مناطق و نیاز به توسعه درزمینه‌های مختلف، بسیار متنوع خواهد بود.

تاریخ:
1402/03/01
تعداد بازدید:
429
منبع:
امتيازدهي
ميانگين امتيازها:0 تعداد كل امتيازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal