روابط عمومی

راهنمای انتخاب رشته با سوابق تحصیلی کنکور 1403

در این چند سال اخیر دانشگاه های غیرانتفاعی با تدابیر و برنامه ریزی هایی که اتخاذ نموده اند از بسیاری از دانشگاه ها گوی رقابت را ربوده اند که از دلایل اصلی آن ها برگزاری کلاس و بالا بردن سطح کیفی آموزشی با افزایش تعداد رشته ها در کنار بالابردن سطح علمی است.

مراحل و نحوه ثبت نام متقاضیان پذیرش در رشته های بدون کنکور مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی به شکل آنلاین از طریق وب سایت است و پذیرفته شدگان بدون آزمون در مرحله دوم لازم است به صورت حضوری یا از طریق دانشگاهی که پذیرفته شده اند فرآیند ثبت نام را تکمیل نمایند.

داوطلبانی که واجد شرایط ثبت نام رشته های بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی هستند، برای ورودی نیمسال اول و دوم می بایست از مراحل و نحوه ثبت نام اطلاع کافی داشته باشند تا در حین ثبت نام و ورود به دانشگاه دچار مشکل نشوند. در صورتی که داوطلبان از نحوه ثبت نام در سایت سنجش آگاهی نداشته باشند، ممکن است موفق به ثبت نام نشده یا قبولی ایشان لغو شود.

با توجه به اینکه این دانشگاه زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است ارزش و اعتبار مدرک آن بسیار بالاست و علاوه بر انتخاب رشته در دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی از طریق کنکور سراسری در مقطع ارشد نیز اقدام به پذیرش دانشجو می نماید.

 
 

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه غیرانتفاعی بر اساس سوابق تحصیلی

انتخاب رشته در دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی در دو نوبت ورودی مهر و بهمن ماه صورت می گیرد. علاقه مندان به ثبت نام و انتخاب رشته، در رشته محل های بدون آزمون دانشگاه غیرانتفاعی پس از مطالعه شرایط، نحوه ثبت نام و لیست رشته های ارائه شده در دفترچه ثبت نام بدون کنکور لازم است مدارک را آماده نموده و نسبت به ثبت نام خود در زمان تعیین شده، اقدام نمایند.

متقاضیانی که علاقه مند به ادامه تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی هستند، با توجه به آخرین مدرک خود امکان انتخاب رشته در دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی را در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه دانش پژوهان پیشرو دارند. این گروه از متقاضیان امکان دارد با چالش هایی از قبیل شرایط، زمان، نحوه ثبت نام و انتخاب رشته دانشگاه براساس سوابق تحصیلی مواجه شوند.

در شیوه پذیرش دانشگاه طبق سوابق تحصیلی معیار پذیرش معدل آخرین مدرک تحصیلی است.

 

در این روش پذیرش متقاضیان در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته، می توانند در گروه آزمایشی مد نظر انتخاب رشته نموده و بر اساس تاثیر معدل ، در رقابت با سایر داوطلبان پذیرش شوند.

  مطلبی که شاید بخوانید : تغییر رشته دانشگاه در اصفهان

فقط به این نکته توجه کنید که از راهنمایی های یک مشاوره خوب و حرفه ای قبل از ثبت نام استفاده کنید.

 
هر متقاضی که در آزمون سراسری شرکت نموده در فرم انتخاب رشته خود که شامل 150 کد رشته محل است، بر اساس علاقمندی می­تواند کد رشته محل­ های با آزمون (در صورتی که مجاز به انتخاب رشته­ های باآزمون باشد) و یا صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را در یک فرم انتخاب نماید. فرایند انتخاب رشته این دو جداگانه نخواهد بود.


 

چگونه انتخاب رشته کنیم؟

همه متقاضیان (چه آن­ها که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده ­اند و چه آن­ها که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده­ اند) و چه آن­ها که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده ­اند)، در یک فرم و حداکثر تا 150 رشته محل، اعم از رشته ­های با آزمون و رشته­ های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی می­توانند انتخاب کنند.

v     متقاضیان رشته­ های صرفا براساس سوابق تحصیلی می­توانند در این مرحله بدون توجه به گروه آزمایشی که در آن ثبت­ نام نموده و یا در آزمون آن شرکت کرده­ اند، از تمامی گروه ­های آزمایشی اقدام کنند.

v     رشته محل­ های مورد نظر خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته، بخش ظرفیت­ ها، مربوط به هر گروه آزمایشی، انتخاب کنید.

v     برای انتخاب رشته از دوره های مختلف (روزانه، نوبت دوم، پیام نور و دوره ­های دیگر) به شرایط اختصاصی هر دوره در دفترچه سنجش توجه کنید.

v     برای جلوگیری از اشتباه، بهتراست قبل از ورود به سامانه اصلی انتخاب رشته، رشته­ های انتخابی خود را با کد مربوط به هر رشته، به ترتیب علاقه­ مندی در پیش نویس انتخاب رشته وارد کنید.

 
 

فصل اول: توضیحات و شرایط و ضوابط کلی پذیرش و مسیر انتخاب رشته

روش و نحوه انتخاب رشته در آزمون سراسری

پذیرش در رشته­ های تحصیلی دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی از طریق آزمون سراسری به دو روش صورت می­گیرد:

1- رشته­ های با آزمون: رشته­ هایی که ملاک پذیرش آن­ها، نمره حاصل از آزمون و تأثیر سوابق تحصیلی برای متقاضیانی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی می­شوند، می­باشد.

2- رشته­ های صرفا با سوابق تحصیلی (بدون آزمون): رشته­ هایی است که ملاک پذیرش در آن­ها برای متقاضیان شاخه نظری با معدل کتبی نهایی دیپلم و متقاضیان شاخه فنی و حرفه­ ای و یا کاردانش با معدل کل دیپلم آنان (با توجه به ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی مندرج در جدول صفحه 34 دفترچه سنجش) انجام می­شود که متقاضی می­تواند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه ­های آزمایشی نسبت به انتخاب رشته اقدام کند. برای مثال چنانچه پذیرش رشته مهندسی برق دوره روزانه دانشگاه «الف» با آزمون بود فقط متقاضیان گروه آزمایشی ریاضی که مجاز به انتخاب رشته دوره روزانه هستند اجاره انتخاب آن را دارند اما اگر مهندسی برق دوره روزانه دانشگاه «ب» صرفا بر اساس سوابق تحصیلی بود متقاضیان تمامی گروه­های آزمایشی مجاز به انتخاب آن خواهند بود و محدودیت گروه و یا مجاز به انتخاب رشته بودن ندارد.

v     اگر متقاضی در آزمون سراسری ثبت نام نموده اما در جلسه آزمون حاضر نشده است در صورت تمایل به انتخاب رشته محل­ های پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، نیازی به ثبت نام مجدد ندارد و می­تواند منحصرا نسبت به انتخاب رشته محل­ های پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی مندرج دفترچه سنجش اقدام کند.

 

نحوه وارد کردن رشته­ های انتخابی در فرم الکترونیک

v     در پایین صفحه دو ستون ترتیب الویت و کد رشته محل قرار دارد.

v     کد (عددی) رشته­ های انتخابی خود را به ترتیب علاقه مندی وارد کنید.

v     با وارد کردن کد هر رشته، عنوان ان رشته، دوره و نام دانشگاه به طور خودکار نمایش داده می­شود. با دقت در عنوان رشته، مطمئن شوید که کد را درست وارد کرده اید.

v     اگر کدی را که مربوط به گروه آزمایشی شما نیست وارد کنید چنین پیغامی ظاهر می­شود:

در کد رشته محل­ های مجاز شما، این کد رشته محل یافت نشد.

v     اگر مجاز نباشید رشته­ ای را انتخاب کنید (مثلا در گروه آزمایشی هنر ثبت­ نام نکرده ­اید، اما رشته­ های باآزمون از آن گروه­ ها را انتخاب کنید) چنین پیغامی ظاهر می­شود:

اگر در کد و عنوان رشته­ ها یا ترتیب آن­ها اشتباهی مشاهده می­کنید، می­توانید اشتباهات را اصلاح کنید.

 

پایان ورود کدهای عددی رشته محل

بعد از اینکه کد رشته محل­ های مورد نظر خود را وارد کردید، در پایان، با فشردن گزینه تایید و ادامه، رسید انتخاب رشته که شامل مشخصات فردی و فهرست رشته­های انتخابی شماست، نمایش داده می­ شود.

تاریخ:
1402/05/16
تعداد بازدید:
1551
منبع:
امتيازدهي
ميانگين امتيازها:3 تعداد كل امتيازها:17
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal