امور دانشجویی فرهنگی

شباهت ها و تفاوت های رشته ی مدیریت مالی و حسابداری

برای اینکه بدانیم تفاوت حسابداری و مدیریت مالی در چیست لازم است ابتدا هرکدام از این دو مفهوم را تعریف کنیم سپس با بررسی دقیق تر هر کدام از آنها تر به تفاوت حسابداری و مدیریت مالی پی خواهیم برد.

مدیریت مالی و حسابداری شباهت ها و تفاوت ها:

برای اینکه بدانیم تفاوت حسابداری و مدیریت مالی در چیست لازم است ابتدا هرکدام از این دو مفهوم را تعریف کنیم سپس با بررسی دقیق تر هر کدام از آنها تر به تفاوت حسابداری و مدیریت مالی پی خواهیم برد.

حسابداری: تعریف اصلی حسابداری، در یک عبارت کوتاه خلاصه می‌شود: زبان تجارت. یکی از مشاغلی که تقریبا در هر واحد صنفی می‌توانید پیدا کنید حسابداری است. هر شرکت، بانک، کارخانه و … نیازمند یک الی چند نفر حسابدار است که نشان دهنده اهمیت این شغل در زمانه ما است.

از سوالات متداولی که معمولا برای انتخاب رشته پرسیده میشود این است که رشته حسابداری چیست ؟

در واقع حسابداری یک سیستم جمع آوری اطلاعاتی مالی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم به مدیران، سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و … کمک می کند تا بتوانند نسبت به مسائل اقتصادی مربوط به یک تجارت و کسب و کار، بهتر تصمیم بگیرند.

قطعا شغل حسابداری به دلیل وابسطه بودن به بحث سود و زیان در یک کسب و کار، جزء یکی از مشاغل مهم جامعه محسوب می شود.

به طور کلی میتوان گفت رشته حسابداری یکی از رشته هایی است که میتوان از سه گروه رشته تحصیلی دبیرستانی ریاضی فیزیک، تجربی و انسانی به این رشته دانشگاهی ورود کرد و در عین حال میتوان از رشته هنرستانی حسابداری نیز وارد این رشته و مشغول به تحصیل شد.

 
 

وظایف حسابدار:

حسابداران به دلیل جایگاه ویژه و مهمی که در سازمان دارند باید بتوانند وظایف خود را دقیق و جزء به جزء انجام دهند و در جهت بهبود عملکرد سازمان گام بردارند. به طور کلی وظایف حسابداران چهار دسته است:
  1. مهارت های دفترداری و حسابداری هزینه ها
  2. بودجه بندی و حسابداری مدیریت که از جمله وظایف تکنیکی حسابدار است.
  3. حسابرسی،تصمیم گیری و گزارشگری که جزو وظایف ماهرانه حسابدار است.
  4. مهارت های تحلیلی و طراحی سیستم و مشاوره ی حرف ای مستقل که از جمله وظایف پژوهشی حسابدار است.
 

انواع حسابداری چیست ؟‌

  • حسابداری مالی
  • حسابداری مدیریت
  • حسابداری عمومی
  • حسابداری بهای تمام شده
  • حسابداری حقوقی
  • حسابداری دولتی
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابرسی
 

مدیریت مالی:

در حوزه آکادمیک مدیریت مالی به معنای برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و کنترل فعالیت‌های مالی، مانند تأمین بودجه و استفاده از وجوه شرکت است. علاوه بر این، اعمال اصول مدیریت عمومی در منابع مالی شرکت، از دیگر مواردی است که در مدیریت مالی انجام می‌گیرد به طور ساده می توان گفت مدیریت کارا و اثر بخش وجوه و منابع مالی یک سازمان به منظور دستیابی به اهداف آن را مدیریت مالی می گویند.هدف مدیریت مالی افزایش ارزش شرکت و در نتیجه افزایش ثروت سهامداران می باشد.

مدیریت مالی نگاهی رو به جلو دارد به این معنی که ابتدا جایگاه فعلی سازمان را با استفاده از اطلاعات تاریخی (حسابداری) بررسی کرده و سپس برای رسیدن به جایگاه آینده سازمان، با توجه به اهداف اصلی سازمان برنامه ریزی می کند.

 

وظایف مدیر مالی:

مدیر مالی در هر سازمان سه وظیفه اصلی دارد که وظایف دیگر حول این سه وظیفه می گردند.
  1. تصمیمات مبتنی بر سرمایه گذاری
  2. تصمیمات مبتنی بر تامین مالی
  3. تصمیمات مبتنی بر سیاست تقسیم سود
ترکیب بهینه سه مورد گفته شده در صورتی که همسو با هدف سازمان انجام شوند منجر به حداکثر کردن ارزش شرکت و در نتیجه حداکثر کردن ثروت سهامداران می شود،همان هدفی که مدیریت مالی به دنبال دستیابی به آن است.  
 

مدیریت مالی مناسب چه کسانی است:

می‌‌توان مدیر مالی را یکی از ارکان اصلی هر سازمان یا شرکت (اعم از دولتی، خصوصی یا سهامی عام) در نظر گرفت که همپای مدیر اجرایی، مدیر نیروی انسانی و سایر مدیران، شرکت را در حرکت به سمت اهداف خود راهبری می‌کند. مدیر مالی ضمن نظارت بر درآمدها و هزینه‌‌های شرکت، منابع مالی سازمان اعم از وجوه نقد، دارایی‌‌های سرمایه‌‌ای، اوراق بهادار و… را در جهت اهداف سازمان به‌صورت کارا و اثربخش هدایت می‌کند.

این حوزه، همان‌‌گونه که از نام آن نیز پیداست، ترکیبی از مدیریت و مالی است. حتی گاهی این‌گونه نیز گفته می‌‌شود که در مدیریت مالی، اصول عمومی مدیریت در منابع مالی اعمال می‌شود.

مدیر مالی یک شرکت ضمن مشخص کردن دارایی‌‌‌‌های ثابت، سرمایه‌‌ای و جاری، تصمیماتی را در حوزه تأمین وجوه، اخذ وام یا سرمایه‌گذاری اتخاذ می‌کند که این تصمیمات در رشد، رقابت و حتی بقای سازمان نقشی کلیدی را ایفا می‌کند.

لذا اغلب سازمان‌‌های متوسط یا بزرگ در انتخاب فرد مناسب برای این ایفای این نقش، حساسیت بسیار زیادی به خرج داده و به دنبال افراد مستعد و باسابقه می‌‌گردند.

این رشته برای افرادی مناسب است که ضمن علاقه به کار با اعداد و ارقام، به مفاهیم مالی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز علاقه داشته باشند. پیشنهاد می‌‌شود نگاهی به یک صورت مالی بیندازید ( به سایت Codal.ir مراجعه کرده و مثلاً صورت سود و زیان یکی از شرکت‌‌ها را ببینید).

هر شرکت به‌صورت دوره‌‌ای صورت‌‌های مالی خود را تهیه و بررسی می‌‌کند. هریک از عناوین و مفاهیم این صورت‌‌های مالی از دغدغه‌‌های مدیر مالی سازمان بوده و تلاش در بهبود آن از وظایف مستقیم ایشان است

 

حوزه های مدیریت مالی:

1)مدیریت مالی کسب و کار،بر فرایند های مالی بنگاه های کسب و کار متمرکز است. 2)سرمایه گذاری،با قیمت گذاریاوراق بهادار و رفتار بازارهای مالی سروکار دارد. 3)موسسات مالی،کلان تر از موارد قبلی می باشد و بیشتر به شرکت های مالی نظیر بانک ها مربوط می شود. این سه حوزه کلان مدیریت مالی از هم تفکیک شده نیستند و کاملا با هم در ارتباطند.

  نتیجه گیری نهایی:

حال که تا حدودی با تعاریف این دو آشنا شدیم بهتر می توان فهمید که تفاوت حسابداری و مدیریت مالی در چیست.به طور کلی حسابداری گذشته نگر و مدیریت مالی آینده نگر است.حسابداری ابزاری برای مدیریت مالی است تا بتواند بهتر و کاراتر آینده را پیشبینی کرده و درباره آن برنامه ریزی کند.

تفاوت مدیریت مالی و حسابداری در دیدگاه این دو است که یکی مبتنی بر گذشته و دیگری مبتنی برآینده است اگرچه بین مدیریت مالی و حسابداری تفاوت وجود دارد و برای هریک به مجموعه مهارت های متفاوت نیاز هست اما هر دو حول مدیریت دارایی ها می گردند و در چارت های سازمانی نیز، در یک دسته طبقه بندی می شوند ...

 

براساس تعاریف بالا وزارت علوم و موسسات آموزشی تابع آن اقدام به جذب دانشجو در این دو رشته نموده اند که یکی از این موسسات موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو است که با توجه به اهداف و رسالت خود اقدام به جذب ایده های خلاق و نو آور در این مرکز نموده است.

تاریخ:
1401/06/02
تعداد بازدید:
2242
منبع:
امتيازدهي
ميانگين امتيازها:3 تعداد كل امتيازها:15
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal